A minap egy nyugdíjas ismerősöm keresett meg. Zavartan forgatott a kezében egy hivatalos levelet. Mindössze annyit kért, hogy fordítsam le neki – magyarról magyarra. A levelet – ami egy eljárást megszüntető végzést tartalmazott – a kormányhivatal nyugdíjbiztosítási főosztálya küldte neki. Az állt benne, hogy a kérelmére indult ügyet megszüntették. Arra hivatkoztak, hogy még nem fejeződött be ugyanabban a hivatalban egy másik eljárás, amelynek eredménye fontos lenne a mostani ügy elbírálása szempontjából. Azt, hogy ez az eljárás micsoda, mióta és miért folyik, nem közölte a levél. Annyit mégis tartalmazott az irat, hogy az akadályt képező előzmény-ügy az igénylő jogviszonyát vizsgálja, a nyugdíjazása kezdő napján. Az illető – magasan kvalifikált műszaki – annyit értett a levélből, hogy az ő egyébként jogos, és az előző években eddig mindig teljesített igényét ismeretlen okból az idén rövid úton elutasították.
Rutinos jogászként már fogalmaztam is a fellebbezést, hiszen ez nonszensz. Ha egy ügy eldöntése olyan kérdés előzetes elbírálásáról függ, amelyben hatósági eljárás folyik, nem megszüntetni kell az eljárást, hanem felfüggeszteni: azaz meg kell várni az elbírálással annak a már folyamatban lévő ügynek a végeredményét, amely jelen ügy eldöntését befolyásolhatja. Így volt ez már akkor is, amikor még az államigazgatási eljárásról szóló törvényt tanultam egyetemistaként, így van ez az új közigazgatási eljárásról szóló törvényben, magam is függesztettem fel erre hivatkozással eljárást.
Azért a biztonság kedvéért – mert mint említettem, öreg róka vagyok – vetettem egy pillantást a közigazgatási eljárásról szóló törvény felfüggesztést szabályozó jól ismert paragrafusára. Majd kis híján eldobtam a klaviatúrát... Most vettem csak észre, hogy a nagy szent bürokrácia-csökkentés ügyében már megint valamit elbarmoltak. Az idén év elején módosított törvény ugyanis már csak akkor engedi meg a közigazgatási ügyek felfüggesztését, ha azt törvény (milyen törvény? ez a törvény? másik törvény?) lehetővé teszi. Külön bele kellene írni tehát minden törvénybe, amelynek tárgyából közigazgatási ügy keletkezhet, hogy lehetséges annak a közigazgatási ügynek a felfüggesztése?
Ilyen törvény persze tudomásom szerint egy sincs, hiszen ennek a rendelkezésnek a helye nem az anyagi jogi szabályok között, hanem a minden közigazgatási ügyre vonatkozó eljárási törvényben lenne… és valóban, nem is találtam meg a nyugdíjakra vonatkozó törvényben, hogy ha nyugdíj-ügyben indul eljárás, akkor azt fel lehetne függeszteni. Következésképpen - bármennyire is indokolt lenne - nem lehet.
Szerencsétlen ügyintéző nem tehetett mást, mint három oldalas végzésben (melyet nem mellesleg tökéletesen érthetetlen nyelven fogalmazott meg) megszüntette az eljárást. Mivel rendes emberről van szó, odaírta a harmadik oldal végére, hogy majd ha az első ügynek vége van, akkor ő maga megint előveszi ezt a második ügyet, és istenbizony módosítja majd a megszüntető végzését. A megszüntetés miatt feldúlt delikvens azonban el sem jutott idáig, belebonyolódott a paragrafusokkal dúsan megtűzdelt körmondatokba, és lemondóan legyintett.
Az eljárás megszüntetése és felfüggesztése amúgy jogilag alapvetően különbözik egymástól. Felfüggesztés esetén ha az ügy újraindul, nem kell megismételni semmit, ami addig történt, folytatódik minden tovább. Az eljárás megszüntetése viszont lenullázza az addigi eseményeket: olyan, mintha addig semmi nem történt volna az ügyben. Az ügyfél hiába várja a folytatást, elölről kell kezdenie mindent a hatóságnál, ha érdemi döntést akar az ügyében.
És mindezt azért, hogy elmondhassák: 8 nap az ügyintézési határidő, amit be is tartanak.
Hát ja. Betartanak, de rendesen.